Bilateralna Integracja - BI

SensoKącik, www.sensodzieci.pl, tel. 884 648 288, ul. Farbiarska 28/5, 62-050 Mosina, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.                               

Integracja bilateralna jest metodą terapeutyczną, która ma za zadanie doskonalenie współpracy półkul mózgowych. Odbywa się to poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych ćwiczeń ruchowych, dzięki czemu dzieci uczą się poznawać prawidłowe wzorce ruchowe oraz odnajdować położenie własnego ciała w przestrzeni i poznawać schemat swojego ciała. Wpływa korzystnie na rozwój ruchowy i poznawczy. Integracja bilateralna jest to umiejętność koordynacji i współpracy obu stron ciała w płaszczyźnie góra-dół, przód-tył prawo-lewo. Dotyczy momentu, gdy określony ruch jest wykonywany przez jedną stronę ciała niezależnie od ruchów jego drugiej strony oraz koordynacji obydwu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchowych.

Dla kogo?

Program terapeutyczny metodą integracji bilateralnej jest przeznaczony nie tylko dla dzieci ale również dla osób dorosłych, które doświadczają problemów związanych z :

  • obniżoną koordynacją obustronną (cięcie nożyczkami, łapanie piłki, 2 kredki w 2 dłoniach)

  • trudnościami w orientacji przestrzennej

  • trudności z rozróżnianiem stron lewa-prawa

  • unikanie przekraczania linii środkowej ciała (np. krążenia tułowia, przekładanie przedmiotów do ręki wiodącej)

  • niewykształcona w pełni lateralizacja (dominująca ręka, noga)

  • niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych (np. łapanie piłki, po koźle, kopnięcie piłki w ruchu)

  • słabą pamięcią i problemami z koncentracją uwagi

  • trudnościami szkolnymi

  • wolne tempo pracy

  • nadpobudliwością psychoruchową

  • obniżoną świadomością własnego ciała

Symptomy te często obserwujemy u dzieci z opóźnieniami w rozwoju, a także u dzieci mających trudności lub niepowodzenia w nauce, w tym dzieci z dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD i ADD. Te dzieci w szczególności mogą odnieść korzyść z ćwiczeń.

Terapia jest poprzedzona diagnozą, która polega na badaniu funkcji ruchowych za pomocą specjalistycznych testów. Na podstawie wyników tworzony jest indywidualny program terapeutyczny z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami ruchowymi. Ćwiczenia te są realizowane w domu lub w gabinecie. Co 6 tygodni podczas spotkania kontrolnego terapeuta ocenia skuteczność programu i dokonuje jego modyfikacji.

Program BI poprawia:

  • Świadomość ciała (schemat ciała w przestrzeni)

  • Równowagę  statyczną  i dynamiczną

  • Kontrolę postawy

  • Współpracę  między półkulami

  • Współpracę ciała w obrębie góra – dół, lewo-prawo, przód-tył

  • Poczucie kierunku

  • Pamięć  sekwencyjną  i planowanie ruchu

  • Automatyzację ruchu

  • Funkcje fizyczne, możliwości  poznawcze, percepcyjne, uwagi, pamięci.

Wartością dodaną jest  wzrost pewności siebie, poczucie własnej wartości i motywacji.

Jest doskonałym uzupełnieniem rożnych terapii ruchowych np.: integracji sensorycznej, integracji odruchów, terapii pedagogicznej czy logopedycznej.