Zajęcia terapii ręki prowadzone są zgodnie z koncepcją Wioletty Bartkiewicz i Anety Giczewskiej według Programu Terapii Ręki. Podstawą programu jest traktowanie trudności rozwojowych dziecka w zakresie małej motoryki jako problemu tkwiącego w całym rozwoju psychoruchowym. Oznacza to, że pracując nad trudnościami manualnymi skupiamy się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki. Jednakże efekt wspierania dziecka jest widoczny właśnie w poprawie sprawności grafomotorycznych czy w zakresie podstawowej samoobsługi.
Zajęcia opierają się na ćwiczeniach i zabawach:
- rozwijających sprawność ruchową całej kończyny górnej,
- doskonalących ruchy precyzyjne,
- kształtujących umiejętność chwytu,
- usprawniających czynności samoobsługowe,
- poprawiających koordynację pomiędzy rękami,
- poprawiających koordynację wzrokowo-ruchową,
- usprawniających koordynację obustronną ciała i przekraczanie linii środka,
- doskonalących czynności grafomotoryczne związane z rysowaniem i pisaniem,
- poprawiających zdolność koncentracji uwagi,
- wspomagających utrzymanie poprawnej postawy ciała,
- poprawiających napięcie mięśniowe,
Programy zajęć oparte są na indywidualnej ocenie rozwoju motorycznego i grafomotorycznego, a zestawy ćwiczeń dobierane pod względem potrzeb i możliwości każdego dziecka. Zajęcia mają atrakcyjną dla dzieci formę z wykorzystaniem różnorodnych technik i pomocy terapeutycznych oraz edukacyjnych. Zajęcia odbywają się z zachowaniem zasady stopniowania złożoności ćwiczeń oraz przechodzenia od ćwiczeń stabilizujących mięśnie środka poprzez poprawę ruchów w zakresie obręczy barkowej, łokcia i nadgarstka do ćwiczeń precyzyjnych ruchów palców.
Terapia prowadzona jest dla dzieci z problemami:
- planowania ruchu,
- wykonywania czynności samoobsługowych,
- wykonywania czynności manualnych,
- koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz koordynacji ruchowej,
- grafomotorycznymi - rysowanie, malowanie, przecinek,
- napięcia mięśniowego,
- wolnym tempem pisania,
- męczliwością przy rysowaniu i pisaniu,